Kjærlighetsterapeuten flytter inn på Blogg.no

 

Hei! For deg som ikke kjenner til meg, så er jeg Kjærlighetsterapeuten. Jeg heter Camilla, er fra Haugesund og bor i Oslo. Jeg er småbarnsmamma og gift. Jeg har flere utdannelser bak meg, men har alltid visst at jeg kom til å jobbe med sex og samliv en eller annen gang.  Jeg har dansk utdannelse i parterapi og jobber som par og samtaleterapeut –og det på en litt annen måte enn mange andre. Jeg jobber online, altså på nett. Holder foredrag og deltar i podcaster. Min tid ved siden av å ha klienter, skriver jeg mye om kjærlighet, dating og livets utfordringer. Blant annet har det vært publisert noen saker om det på Side2.no og Klikk.no. Med tiden skal jeg også bli sexolog. Jeg jobber selvstendig via Kjærlighetsterapeuten og har flere samarbeid som jeg vil skrive mer om i senere innlegg. 

Hvorfor jobber jeg som jeg gjør? Jeg jobber på nett og bruker åpne plattformer for å formidle kunnskapen jeg sitter med. Jeg elsker å skrive og ønsker å inspirere og motivere deg til å stå i den stormen som vil komme opptil flere ganger i løpet av livet. Visste du at det nå er helt normalt å gå fra hverandre, og at nesten halvparten av alle som gifter seg, skiller seg hvert eneste år i Norge? De fleste oppsøker hjelp når det nesten er for sent. Jeg har sittet med flere par som skulle kommet til meg for lenge siden. For sannheten er at hvis en kommer for sent, så kan det også være for sent. Dessverre skjer dette ifølge statistikken altfor ofte. Mange brudd er også nødvendige for å få et bedre liv. Ikke alle klarer å leve sammen eller har godt av hverandre, men jeg tror at ved å ha riktig fokus, så vil kanskje flere par ha det bedre sammen. 

Så hva kan parterapi gjøre for deg? Jeg ønsker å formidle viktigheten av hverdagsromantikk og det å ha fokus på samlivet. Alle ønsker å bli sett og hørt, og måten vi behandler hverandre på har stor innvirkning på forholdet. På samme måte som vi forebygger vår egen helse og karriere, kan vi forebygge livet sammen med en partner. For visste du at et sunt kjærlighetsliv påvirker din helse positivt? Ditt kjærlighets- og seksuale liv ER en stor del av din helse. Våre tanker og bekymringer kan gjøre oss syke. Har du det ikke bra der du er i ditt parforhold, kan det oppstå prosesser inni deg som resulterer i at du heller ikke har det bra fysisk eller psykisk med deg selv.

Visste du at: 

·       Vi tenker alt fra 1200-1400 ord i minuttet. Er vi på et dårlig sted over tid, vil våre automatiske tanker gjøre at vi tror på disse tankene. Til slutt går det bare fortere og fortere, ordene blir flere og ender opp med å bli vår virkelighet. Vi tenker mye og snakker mindre. Derfor er kommunikasjon så viktig. Formidle disse bekymringene, behovene, tankene, følelsene og lengslene som vi sitter med. 

·       Snakker vi med hverandre på en måte som er hensiktsmessig før tankene tar oss et sted der vi kjenner på hamrende hjertebank, kan vi snu vårt mønster som kan føre til destruktive handlinger, før det går for langt. Denne hjertebanken kalles alarmberedskap. Når dette treffer inn, går vi fort inn i et automatisk reaksjonsmønster som vi har tillært oss. Vi kan trekke oss unna, bli sinte, stenge av eller krenke hverandre. Jeg kan bistå med å snu dette mønsteret. Bare det å bli bevisst over det, kan gjøre mye.

·       Forebygging krever kunnskap. Kunnskap om seg selv, sin partner og hvem dere er sammen som par. Hvilket par er dere og hvem vil dere være? Det må også en hel del motivasjon til for å jobbe for samlivet når det er på det tøffeste.

Mammalivet. Som jeg tidligere nevnte er jeg mamma og jeg elsker det! Jeg har en datter som liker å bli lest til på senga hver kveld. Hun elsker de klassiske Disney, prinsesse eventyrene! Plutselig en dag slo det meg at jeg satt og leste -og lærte henne at når vi gifter oss, lever vi lykkelig i alle våre dager -og så lukker vi boka.  Vi avslutter med at vi lever lykkelige i alle våre dager når vi leser disse eventyrene. Dette er koselige eventyr, og jeg innså straks at jeg selv som liten også leste alle disse eventyrene. Nå mener jeg ikke at det skal være forbudt å lese disse eventyrene, tvert imot. Men jeg er nå enda mer bevist på hvor viktig årene 0-7 er for henne, og hvordan opplevelse -og følelsesregisteret hennes dannes i denne perioden påvirker livet hennes senere. Hun må lære at det handler om mer enn å bare leve lykkelig i alle sine dager. Dette vil ha noe å si for hva kjærlighet er for henne  senere i livet. Måten vi er mot hverandre -og hva vi leser, har noe å si for henne.

For du tenkt over hva ditt kjærlighetsbilde er? Vi lever i et samfunn med eventyr som avsluttes med “de levde lykkelige i alle sine dager” Tror du det ligger underbevisst hos deg at det egentlig skal være slik? For er det egentlig slik? Nei, det er jo ikke det. Vi er mennesker og vi feiler. Snakker du med din bestemor, mor, far eller onkel, så vil det kunne komme frem en hel del. Jeg liker å bruke samliv metaforisk. Se for deg været. Det er sol, regn, overskyet, lyn og torden. Været har alle typer nedbør. Slik er det med samlivet også. det går opp og ned. Forskjellen her er bare at DU sitter med en stor kraft i deg. Mye av det som skjer i vårt liv, er utenfor vår kontroll. Men hvordan vi forholder oss til det som skjer, vi kunne påvirke våre følelser og tanker. 

Så hva er online terapi? Jeg snakker med deg der du er via nett. Det vil si at du/dere kan snakke med meg fra stua, på reise eller kontoret gjennom videosamtale. Vi lever i 2020 og jeg mener at vi fagpersoner må tenke litt fremover når det kommer til hvordan vi formidler. Vi er kommet så langt i samfunnet, og det finnes mange ulike plattformer vi kan kan vi delta på, for å nå ut til flere. Og ifølge statistikken, kan det være lurt at vi er overalt for å gå mot tabu for parterapi. 

Jeg ønsker å ufarliggjøre det slik at du kan tørre å fortelle din bestemor at det var noen som hjalp dere i deres tøffe tid. Eller til deres barn når de blir eldre. Når vi fjerner tabu, kan forebyggingen starte helt fra bunn. På denne måten kan vi også lære våre barn at det følger med en hel del mer enn å bare vise hverandre kjærlighet. De kan lære om relasjon og dialog på en helt annen måte når vi selv sitter med kunnskapen. De ser hvordan vi behandler hverandre og de gjør som sine foreldre. Flere jeg snakker med i terapien sier at de hørte foreldrene krangle da de var barn, men de færreste så at de ba om unnskyldning. Det viktigste vi må lære dem nå er at vi kan tilgi hverandre og være ydmyke…Vi må starte der. La dem observere at vi sier unnskyld og blir venner igjen. Har du noen gang tenkt over dette og hva det evt kan gjøre med deg?

Andre plattformer. Jeg har lenge hatt blogg via min nettside og driver Instagram kontoen https://www.instagram.com/kjaerlighetsterapeuten/. 

I et samarbeid med Egmont og Blogg.no, starter jeg nå å blogge her fremover og på mandag 13. Juli svarer jeg alle som evt måtte ha noen spørsmål om samliv eller singelliv. Du kan gå inn på min Instagram konto og sende meg en melding allerede nå eller sende mail på [email protected]. Er du i en situasjon der du trenger noen å snakke med nå, så er jeg her for omsorg og støtte. 

Jeg gleder meg til å blogge mer her fremover og kan love dere mange spennende temaer i sommer!

Ha en riktig god sommer så lenge og husk; Du er viktig, tar du vare på deg selv, vil du kunne gi mer av deg selv til andre <3

Foto: Hans M.S

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg