Slik kan du få din partner lykkeligere sammen med deg

Har dere diskutert mye i sommer, eller stengt helt av? Dere kan nå starte på nytt ved å stille noen helt enkle spørsmål.

 

Fellesferien er over og hverdagen er tilbake for mange av oss. Noen har hatt en helt fantastisk ferie, andre har hatt mange bekymringer, våkenetter og diskusjoner. Jeg syns høsten er litt som er ny start for oss. Hva med å legge alle kortene på bordet nå? Bli ferdig med rusk og rask. Finn ut hva dere trenger av hverandre og start på nytt. Har dere unøtte behov, lengsler eller skuffelser, kan dette skape konfliktene. Det kan føre til mindre sex, at du ikke føler deg elsket og at samarbeidet dere imellom ikke fungerer så bra. Det starter prosesser inni oss som lettere kan føre til konflikter. Men dere har et valg. Dere kan faktisk velge hvordan dere ønsker å behandle hverandre. Hva om jeg fortalte deg at du sitter med kraften i deg til å selv gjøre noe med dette. Ville du trodd meg da?

 

Her er mine 7 råd:

  1. Fortell din partner at du så gjerne ønsker en samtale. Når passer det?
  2. Sett dere ned avtalt tid. Snu deg mot din partner og smil. Ta gjerne hånden.
  3. Snakk ut i «jeg form» ( Hvis du leser innlegg: ER DU REDD FOR SAMLIVSBRUDD I SOMMERFERIEN, får du noen kommunikasjons råd) Videre spør du.
  4. Hva kan jeg gjøre for å glede deg?
  5. Hva gjør at du føler deg elsket av meg?
  6. Når følte du siste at jeg virkelig var tilstede for deg?
  7. Hva har du behov for nå fremover?

Disse spørsmålene er åpne spørsmål som setter i gang samtalen. Du snur deg mot din kjære og spør egentlig om: « Hva kan jeg gjøre for deg for at du skal ha det bra?»

Når vi har det bra er veien til lykke kortere. Har vi et lykkelig liv, så får vi det bedre sammen. – Også menneskene rundt oss.

 

Lykkelige forhold er ikke forhold der man aldri krangler. Vi terapeuter krangler også, alle gjør det, men noen av de viktigste forskjellene mellom lykkelige og ulykkelige -parforhold er at lykkelige klarer å gjøre reparasjoner på forholdet lettere og fortere slik at de kan vende tilbake til den gleden det er å være sammen og fortsette å knytte seg til hverandre.

 

Skal du denne samtalen?

Klem fra Camilla, Kjærlighetsterapeuten ❤️

 

Inspirasjon, John Gottman

3 kommentarer

Siste innlegg