Should I Stay or Should I Go?

Brudd eller holde sammen?⠀

Denne påsketiden har vært etterlengtet! Hver dag er ikke bare en ny dag, men også et nytt minne. Minner vi lever videre på, som knyttes til følelser og tanker. Den dagen du opplever i dag, får du faktisk aldri igjen. Dette har jeg reflektert over de siste dagene. Vi booket oss inn på et hotell 30 minutter unna Ullevåll sykehus, i tilfelle vi må reise innover. Her har vi fått landet og lader nå opp for fødsel. Det er kjempe fint her og veldig fint for barn. Vår 4-åring får være på spa, barnekino, lete etter påskeegg og en hel del andre aktiviteter. Dette var et bra sted å dra for å lade opp, samtidig som hun kan leke og kose seg med andre barn.

Nå er det ikke lenge til vi går fra å være 3 til 4 og vi har en spennende og hektisk tid i møte. Jeg har vært og er fortsatt gravid i en pandemi, i en verden med så mye vakkert og forferdelig. Jeg tenker på alle andre gravide som har gått gjennom mye av det samme som meg. Usikkerhet knyttet til pandemien, til vaksiner og til fødsel. Må jeg føde alene? Blir vi syke? Hva hvis min partner blir smittet? Nå føler jeg meg heldig som kom meg gjennom covidsmitten og at fødselen nå nærmer seg. Men igjen… Jeg tenker på at vi har mistet noen ved covid for ikke veldig lenge siden, selv om det nå går litt bedre. Jeg lurer på hvordan dere andre gravide har det? Hvordan har det vært for deg å gå gravid i en pandemi? -Og ikke minst. Hvordan har dette påvirket parforholdet ditt?

 

Visste du at jeg opplevde skilsmisse som 11 åring? I tiden etter, var jeg lenge nysgjerrig på hva som egentlig var kjærlighet og hva som skulle til for at par skulle ha det godt. Jeg tvilte på at par kunne holde samme for alltid. For snart 8 år siden møtte jeg en mann som nektet å gi slipp på meg selv om jeg tvilte på kjærligheten. Sammen har vi hatt våre oppturer og nedturer, men vi lærte oss å reparere når ting ble tøft og la oss ikke til å sove før ting var i orden. Selv om klokken kunne bli 05. Jeg er evig takknemlig, jeg fikk troen på kjærligheten. ⠀

Så tok jeg parterapi -utdannelse og har drømmejobben! Som parterapeut, og som menneske vet jeg at ikke er alle par bør være sammen. Slik er det og i min jobb ser jeg at noen par ikke har godt av hverandre og at det tærer på familielivet. Parforhold er til tider tøft, som livet virkelig er. Da må en vurdere om parforholdet gjør deg godt, om det er deg selv du må jobbe med eller hva som skal til for at dere kan få en ny start? Og om det i det hele tatt kan bli bedre? I parterapi spør jeg «hvorfor skal dere to være sammen?» og noen ganger innser da paret… «ja, hvorfor skal vi egentlig det?!» ⠀

Finnes det en rette, eller skaper vi det rette parforholdet?

  1. Kjærlighet er ikke bare å holde hendene i gode tider, men det er å ikke slippe i de vanskelige tider som vil komme.
  2. Det er i reparasjon og sårbarheten vi bygger sterkere bånd. Derfor er det viktig å reparere.
  3. -Og blir det da ikke bedre, dere prøver, men ingenting hjelper? Kanskje fordi ego er større enn hjertet for hverandre? Da bør du kanskje vurdert å gå?

 

 

Masse Kjærlighet fra Camilla J.J. Sørensen

Parterapeut, sexolog og veileder for småbarnsforeldre 

 

Instagram: kjaerlighetsterapeuten  

Nettside: https://www.kjaerlighetsterapeuten.com 

Snapchat: https://www.snapchat.com/add/camillaterapeut

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg