Prosjekt: Influenser i parterapi er nå i full gang

Slik gikk det i parterapi med Aurora og Haakon

Hei. God mandag! Forrige uke startet prosjektet “Influenser i parterapi” og jeg skal dele litt mer om dette med dere. Men først vil jeg gjerne fortelle litt om hvorfor vi gjør dette og hva som er prosessen.

Med tall fra i fjor på hele 48 % skilsmisser (tall som er opp fra 2018) -og med nå covid-19 viruset som herjer, så kan dette sette mer press på par og barnefamilier enn vanlig. Dere får virkelig utfordret dere og relasjonene blir satt på prøve. Slik jeg ser det så har vi to ulike grupper. En gruppe binder sterkere bånd og har kanskje savnet å tilbringe mye tid sammen, og en annen gruppe får større utfordringer enn før. Kanskje er dere en av de som allerede var inne på spørsmålet «er dette riktig for meg?» før viruset brøt ut.

 

Når vi står fast blir det vanskeligere å samarbeide og ha det bra sammen. Om det er kommunikasjon eller andre umøtte behov, så kan det starte en ubevisst prosess med dine følelser siden tankene dine kanskje sier «gidder jeg dette lengre?» eller «jeg får holde ut til viruset er over»

 

Mange sitter sikkert med disse tankene akkurat nå. Går det for lang tid uten at dere gjør noe så blir kjærlighetsbegeret mindre og mindre og plutselig en dag får du nok. Mange par kan unngå å komme dit, men det skjer jo ikke av seg selv hvis dere ikke når inn til hverandre med deres måte å kommunisere på. Mange par kan reddes eller styrkes til å møte en slik krise, men er det vanskelig så må du selv ta det valget å spørre om hjelp, for da kan det snu.

 

For å normalisere kan vi bruke stemmer, for vi må snakke om det, og vi må snakke om det høyt! Prosjektet heter «influenser i parterapi» og første influenser ut er Aurora Gude. Jeg er så glad for å ha henne og hennes kjæreste Haakon med. Jeg syns det er utrolig tøft gjort av dem! Vi kommer til å dele noe av denne prosessen sammen med dere og det som deles, er selvfølgelig godkjent for deling i vårt samarbeid.

 

På onsdag hadde vi online parterapi. Det ble snakket litt om deres forventninger, hvordan de opplever hverdagen og deres ulikheter. Hvordan de oppfatter seg selv og hverandre.

Vi var litt innom kjærlighetsspråk og deres behov. Vi reiste også tilbake i tid gjennom en øvelse, tilbake til gode minner fra starten av parforholdet. Her sa de at de kunne kjenne på gode følelser som dukket opp.

De har nå startet å jobbe med kommunikasjon, slik at de kan øve på å lytte og anerkjenne hverandre. Gi hverandre plass.

Neste gang har vi egenterapi der de får en konsultasjon alene sammen med meg der det kun skal handle om dem selv.

Dette for å forstå seg selv enda bedre.

 

Du kan delta i normalisering av parterapi ved å dele saken eller kontakte meg <3

 

Instagram: kjaerlighetsterapeuten

Nettside: https://www.kjaerlighetsterapeuten.com

Hilsen Camilla J.J. Sørensen

Kjærlighetsterapeuten, par og samtaleterapeut.

Gimleklinikken i Oslo

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg