Ja, parterapeuter kan også ha det vanskelig

 

«Jeg visste ikke at parterapeuter også kunne ha det tøft» 

Jeg får stadig spørsmål om hvorfor jeg er så interessert i kjærlighetsliv. Mitt svar til det er at jeg alltid har vært det. Jeg har jobbet med ulike ting gjennom livet, men en rød tråd gjennom hele reisen har vært å se andre mennesker og støtte i vanskelige tider. Gjerne da i livets utfordringer eller råd i kjærlighetslivet.  Mange sier til meg at de tror jeg er i et perfekt samliv – og at siden jeg studerer sexologi har vi sikkert kjempe mye sex! Jeg syns det er morsomt når jeg hører alt dette, og det får holde med et lurt smil tilbake til dere … Det jeg kan si er at veien hit vi er i dag etter 6 år sammen, har gått opp og ned som alle andre forhold. Det finnes ikke noen forhold som er perfekt, men i dag er det virkelig “oss mot verden”

 

Jeg utdannet meg som parterapeut i voksen alder og studerer nå også sexologi. Klientene mine er alt fra single til par.

Mange som kommer til meg er småbarnsforeldre, men også par uten barn. Eller par som har større barn, men som føler seg ensom i sitt samliv da tiden bare har flydd av gårde … Plutselig vet du ikke hvem partneren din er lengre. Det er jo ikke så rart, ettersom vi mennesker ALLTID er i utvikling. Vi mennesker er vanedyr og vi havner i ulike mønstre. Ja, utfordringene er mange, men som regel så kan mye løses.

 

Jeg ønsker å dele med dere at vi parterapeuter også kan ha det tøft. Vi diskuterer også og har våre utfordringer. Vi er småbarnsforeldre og da er det helt normalt at dagene blir travlere. Da er det også normalt at en kanskje blir litt mer oppgitt enn før. Det er jo klart at en parterapeut er bevisst å kan legge merke til at “nå er vi tilbake i det mønsteret” Det er jo det jeg hjelper par med også. Å bli bevisst i sitt eget samliv.

 

Jeg liker å kalle meg en moderne terapeut fordi jeg står for åpenhet og derfor vil jeg også være åpen tilbake med dere. Til en viss grad selvfølgelig. Det krever også litt av meg å gjøre det, for mange i min bransje mener at en parterapeut «skal» tråkke stille i gangene og ikke dele for mye av sitt eget liv. På en måte kan jeg forstå det, men på en annen måte syns jeg at så lenge det blir gjort med kjærlighet, sunn fornuft og med riktig hensikt, så blir det noe helt annet. Åpenhet skaper trygghet, som igjen fører til et mer åpnet samfunn.

 

Til dere som er i samliv der ute. Med eller uten barn. Det vil være tøft til tider og det er helt normalt. Det jeg vil dere skal tenke over er hvordan dere håndterer disse stormene som kommer. Spør deg selv “Hvordan reagerer jeg nå og er det sikkert at det som blir sagt er ment sikt det blir mottatt?”

 

Og blir det for vanskelig, så er det helt normalt å snakke med en fagperson om kjærlighetslivet deres.  Legen gir 15 minutter av sin tid. Det er ofte ikke nok.

Mange klemmer fra

 

 

© Camilla J.J. Sørensen

Kjærlighetsterapeuten

Par og samtaleterapeut.

Veileder for småbarnsforeldre og sexologstudent.

Kontakt: https://www.kjaerlighetsterapeuten.com

Instagram: https://www.instagram.com/kjaerlighetsterapeuten/

2 kommentarer
    1. Fint med et innblikk i din hverdag, men håper virkelig du har avklart med samboeren din at du skriver alt dette??!

      Hilsen Heidi

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg