Er menn som sender dickpics narsissister?

Nå har jeg selv opplevd å motta dickpics. Dette er hva jeg mener om det.

Hei alle sammen! De siste tre ukene har jeg vært svært delaktig på Snapchat. Jeg fant ut at det var en fin måte å nå ut til mennesker på. Spørsmålene kommer inn daglig og jeg syns det er veldig fint at dere åpner opp om deres liv. Imidlertid er det noen snap som jeg virkelig ikke setter pris på og det er mange kontoer jeg har kommet over som jeg syns er interessante, men som jeg ikke ønsker å ta en del av.

 

La oss snakke litt om de mindre hyggelige snapchatene som også motiverte meg til å skrive dette innlegget. Når jeg åpner en snap er det i god tro at det kommer spørsmål om kjærlighet, brudd, foreldreliv, dating eller samliv. Det som har skjedd en del den siste tiden er at noen ganger når jeg åpner en snap, så ser jeg umiddelbart en erigert penis! Jeg har ikke tenkt å snakke så mye om disse penisene, men jeg syns det er interessant at disse mennene tar det valget og sender bilde av sine edle deler. For hvorfor gjør de egentlig det? Hva får de selv ut av det? Er det et håp om å få et bilde tilbake i retur? Eller er det en forventning om at jeg skal kommentere det jeg ser? Kan det være de ønsker å oppnå noe helt annet? Jeg vet ikke. Jeg ønsker å rose menn som er opptatt av sin penis, for det er bra.  Men det betyr ikke at andre setter pris på et uoppfordret og spontant bilde av den. 

 

Jeg syns det er irriterende å motta disse bildene, men som sexologstudent syns jeg også er interessant å se på hvorfor dette i det hele tatt er et fenomen. Å sende uoppfordrede bilder av dickpics er blitt mer og mer vanlig. Mange har selv gjort det, eller selv mottatt. I følge en meningsmåling på min story har hele 73 % av de som svare mottatt det. Og ifølge en forskingsartikkel via www.health.com så er mange menn som sender dickpics narsissister.  

 

Her er mer om denne artikkelen.

I dette studie ble det sett på personligheten til over 1000 menn. Menn som innrømmet å ha sendt dickpics og menn som ikke innrømmet å ha gjort det. Disse mennene ble sammenlignet. De ble stilt følgende spørsmål: «Hvorfor valgte de å sende slike bilder?» Mange av mennene svarte følgende.

 

  1. Det var deres måte å få et lignende bilde i retur (eller i håp om å få)

  2. De sendte bilder for å få tilfredsstilt egne seksuelle behov 

  3. Eller for å tilfredsstille personlige behov

 

Konklusjonen: De som sender dickpics har en sannsynlighet for å være narsissister. Dette mener psykologen Darrel. 

 

Darrel Turner, (PhD) , en rettsmedisinsk psykolog fra Louisiana sier: 

«En narsissist er en person som er selvopptatt i stor grad grad. Dette er noen som har et høyt nivå av tillit og tro på seg selv, men i svært usunn og skadelig grad – til det punktet det faktisk forvrenger deres virkelighetsfølelse om seg selv, andre mennesker og verden rundt dem. Det kan også føre dem til manipulerende og utnyttende atferd, fordi de vil prioritere sine egne behov fremfor andres.» (oversatt til Norsk) 

 

Han sier at en lett kan le av disse bildene, men at det også fort kan bli skummelt. Her er noe å tenke over som kom ut av forskningen: 

 

  • Mer enn 14% av guttene sa at de håpet å få frem følelser av frykt ved å sende bilder.

  • 10% gjorde det for at mottakeren skulle føle på avsky.

  • 8% sendte dem for å gjøre mottakeren sint.

  • 8% håpet å påkalle en følelse av skam.

 

Totalt sett så håpet 83 % av mennene på at mottaker ville oppnå en seksuell opphisselse. Fåtallet ønsket disse negative følelsene involvert.

Har du sendt eller mottatt slike bilder, så er dette noe å tenke over. Jeg som terapeut og sexologstudent tåler dette, men på Snapchat er det mange mindreårige og det er skrekkelig å tenke på at barn kan motta bilder som dette. Det jeg har lært at jeg ikke skal åpne snap hvis jeg sitter sammen med andre. -Og i hvert fall ikke når jeg er sammen med min datter! Og det har jeg heldigvis ikke gjort heller. 

 

Kilde: https://www.health.com/sex/dick-pic-narcissist

Ler mer om narsissisme her: https://snl.no/narsissisme

 

Instagram: kjaerlighetsterapeuten

Følg meg på Snapchat: Camillaterapeut

Nettside: https://www.kjaerlighetsterapeuten.com

Hilsen Camilla J.J. Sørensen, Kjærlighetsterapeuten,

Par, samtaleterapeut og sexologstudent. 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg