Høsten kan bli bra for samlivet. Slik starter du:

Skulle du ønske du visste hva din kjære tenker på?

Noen ganger skulle vi kanskje ønske vi kunne lese tankene til vår kjære, men det går jo ikke. Det vi kan gjøre er å skape rom for mer åpenhet innenfor kommunikasjonen. Det som går mest igjen i parterapi er at folk flest ikke når helt frem til hverandre gjennom kommunikasjonen. Hvordan vår dialog er i parforholdet påvirker oss og våre handlinger.

 

John Gottman sier «Ved å vise din investering i forholdet viser du samtidig barna at de vokser opp med foreldre som er i et sunt og stabilt forhold. Barn lever av kjærligheten i et parforhold. Husk at de alltid vil etterligne dere»

Mye av dette handler om kommunikasjon.

 

Dette kan dere prøve sammen:

 

  1. Bestem dere for å være tolerant og tilstede for hverandre før praten.
  2. Sett ord på dine følelser. Snakk utfra «jeg form»
  3. Snakk om hvorfor dere tror dere har disse følelsene.
  4. Still åpne spørsmål.
  5. Utforsk «Fortell meg mer om..» « Jeg lytter..» «Vi har masse tid, ta den tiden du trenger…» «Hjelp meg å forstå…» «Jeg skjønner akkurat hva du mener..»
  6. Vis empati. Empati er når du viser forståelse og setter av tid til å lytte. Du trenger ikke komme med din mening eller råd, men du svarer på en måte som viser at du forstår og lytter til det som blir sagt. F. Eks «Jeg er på din side» «Dette høres fornuftig ut» «Jeg merker hvor fortvilet du er når du forteller dette»

 

 

På denne måten kan din partner føle seg anerkjent, elsket og akseptert. – Du blir mer kjent med partneren din fordi en vil skape en trygg arena for å åpne mer opp. Slik kan dere komme nærmere hverandre. Og husk, du trenger ikke være enig i alt som blir sagt, det handler ikke om det. På denne måten viser du respekt samtidig som dere bygger tillit – Dere lærer mer om hverandre noe som kan gjøre deres relasjon enda tryggere og spennende!

 

I høst er vi mer hjemme. Jeg liker å se på høsten som en tid der en kan starte med nye vaner. Så hva med å øve litt på kommunikasjonen?

 

© Camilla J.J. Sørensen

Kjærlighetsterapeuten

Par og samtaleterapeut.

Veileder for småbarnsforeldre og sexologstudent.

Instagram: https://www.instagram.com/kjaerlighetsterapeuten/

Kontakt meg: https://www.kjaerlighetsterapeuten.com

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg